Verkkokeskustelut sosiaalityön asiakkaiden vertaistukena – voimavara vai likaviemäri?

vaikuttaminen-1156Kevään mittaan Sosiaalitarkkailijassa julkaistaan sosiaalityön maisteriopintoihin sisältyvän Sosiaalityö ja vaikuttaminen -kurssin työskentelyssä syntyneitä kirjoituksia. Kurssilla opiskellaan sosiaalityön kannalta tärkeitä vaikuttamisen kysymyksiä sekä paneudutaan sosiaalityön sanoman näkymiseen mediassa. Osa Sosiaalityö ja vaikuttaminen -kurssiin sisältöä on yksin tai ryhmässä kirjoitettu yleistajuinen mielipidekirjoitus sosiaalityön kannalta tärkeästä kysymyksestä.

Kristiina Laine ja Paula Peltola

Internetin ja sosiaalisen ja sähköisen median käyttö lisääntyy jatkuvasti Suomessa. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2014 86 prosenttia 16-89-vuotiaista käytti internettiä. Sosiaalityön eri asiakaskunnat ovat vahvasti edustettuna eri yhteisöpalveluissa käytävissä verkkokeskusteluissa. Sosiaalityön asiakkaiden joukossa verkkokeskustelut sosiaalityöstä ja sen tekijöistä ovat usein hyvin kriittisiä ja kielteisiä. Erityisesti lastensuojelu on verkkokeskusteluissa saanut reippaasti “lokaa” niskaansa.

Yksittäisiä tapauksia verkkokeskusteluissa puitaessa sosiaalityöntekijöillä ei useinkaan ole mahdollisuutta puolustautua tai esittää omaa mielipidettään, sillä sosiaalityöntekijöitä sitoo usein salassapitovelvollisuus. Salassapitovelvollisuus jakaa sekin mielipiteitä verkkokeskustelijoiden parissa – osan mielestä on väärin, että sosiaalityöntekijöitä saa syytellä ilman, että heille suodaan puolustautumisen mahdollisuutta. Toisten mielestä sosiaalityöntekijät käyttävät salassapitovelvollisuuttaan välttääkseen velvollisuuttaan julkiseen kannanottoon.

Sosiaalisen median lisääntyneessä käytössä sosiaalityön asiakkaiden vertaistukena voidaan nähdä sekä hyviä että huonoja puolia. Ne tarjoavat luontevan areenan hyvinkin henkilökohtaisista asioista keskustelemiseen ja vertaistuen saamiseen. Vierailut lukuisissa verkkokeskusteluissa kuitenkin osoittavat, että omista kokemuksista verkkoon kirjoittaessaan, tulee henkilön varautua kaikenlaiseen palautteeseen. Kaikki kommentit eivät tarjoa vertaistukea vaan mukana on myös paljon negatiivisia kommentteja. Verkon keskustelupalstat toimivat vertaistuen ohella tärkeänä tiedonlähteenä, sillä ne kertovat sosiaalityöntekijöille ja päättäjille asiakkaiden mielipiteistä, epäkohdista ja kehittämistarpeista. Asioista kirjoittamalla on mahdollista nostaa esiin tärkeitä epäkohtia, kelvottomia elinolosuhteita, huonoa palvelua sekä puolustaa heikommassa asemassa olevia.

Sosiaalityön opiskelijoina pohdimme näyttäytyvätkö yhteisöpalveluiden keskusteluryhmät sosiaalityön asiakkaiden käytössä sitten voimavarana vai likakaivona? Voimavarana keskusteluryhmät toimivat, kun keskusteluryhmissä voi anonyymisti esittää itselle tärkeistä aiheista kommentteja ja saada itselle tärkeää vertaistukea. Sosiaalinen media mahdollistaa monipuolisten asioiden yhdessä pohtimisen ja osallistumisen heti, välimatkoista välittämättä. Tasaisin väliajoin sosiaalisessa mediassa esiintyy ilmiöitä, jotka päätyvät kymmenien tuhansien ihmisten nähtäväksi. Tämä ei olisi mahdollista ilman internetiä. Lisäksi keskusteluryhmät voivat parhaassa tapauksessa toimia yhteiskunnallisten muutosten aikaansaajina ja edistäjinä.

Likaviemäri-näkökulmaa kuvastavat taas voimakkaassa tunnetilassa laaditut ja usein hyvinkin epäselvät ja yksipuoliset kuvaukset tapahtumista ja toisilta keskustelijoilta saadut hyvin kriittiset ja negatiiviset palautteet. Sosiaalisessa mediassa esiintyvät voimakkaat “vihapuheet” voivat ärsyttää ja jopa masentaa niiden lukijoita. Toisaalta näilläkin on oma tehtävänsä. Pahasta olosta, epäkohdista ja vihasta kirjoittaminen voi olla hyvin puhdistava ja vapauttava kokemus. Sosiaalityön asiakkaiden vertaisviestinnälle on siis selkeä tilaus.

Kategoria(t): asiakastyö, Ei kategoriaa, osallisuus, palvelujärjestelmä, politiikka, sähköiset palvelut, sosiaalihuolto, sosiaalitarkkailija, sosiaalityö ja vaikuttaminen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Verkkokeskustelut sosiaalityön asiakkaiden vertaistukena – voimavara vai likaviemäri?

  1. Virkavastuu sanoo:

    Vahvasti aseenteellista tekstiä. Kannattaisiko toimia asiallisesti virassaan, jolloin ei saisi lokaa niskaansa? En tiedä ovatko sosiaalityöntekijöiksi hakeutuvat tyhmiä vai sairaita, mutta näköjään ovat lain yläpuolella eikä järki muutenkaan päätä pakota.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s