Sote – Made in Finland

Merja Tavi-Räisänen
merjaSote-uudistuksella tavoitellaan sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistusta. Pro gradu –työssäni tutkin asiantuntijoiden näkemyksiä tämän uudistuksen ongelmista. Lisäksi tarkastelin miten monimutkaisuus ja kompleksisuus näyttäytyvät sote-uudistuksessa, sekä mitä vaikeita ongelmia uudistus mahdollisesti ratkaisee ja tuottaa asiantuntijoiden näkemyksen mukaan. Aineistoni kautta hahmottui uudistuksen kompleksinen kokonaisuus ja loputon muutosprosessi. Tässä blogitekstissä hahmotan tutkielmani sisältöä ja tuloksia.

Tutkielmani aineisto koostui sote-uudistuksesta vastaavien johtajien ja asiantuntijoiden haastatteluista. Aineisto kuvasi monipuolisesti ja laajasti asiantuntijoiden käsityksiä ja näkemyksiä uudistuksen valtakunnallisesta tilanteesta elo-syyskuussa 2016. Samalla tuli tallennettu pieni pala historiaa. Eräässä aineisto-otteessa sote-uudistuksen luonne tiivistyi seuraavasti:

…(…)… eihän se sote, eikä muu sinne maakuntaa, sille järjestämisvastuulle kuuluvat palvelut tästä mihinkään Kuuhun häviä…

Kuumatka onkin mielenkiintoinen metafora sote-uudistukselle. Tutkielmani teoreettisen taustan kannalta keskeinen kompleksisia ongelmia tutkinut Jeff Conklin totesi ihmisen lähettämisen kuuhun sisältäneen varmasti vaikeita ongelmia, mutta myös helppoja ja kesyjä ongelmia. Näinhän toki on myös kotoisen sote-uudistuksemme kohdalla. Tulosteni perusteella lainsäädännön pirstaleisuus ja epäselvyydet, rahoitusratkaisujen puuttuminen, valinnanvapauden ja sote-integraation käytännön määrittelyjen puuttuminen kuitenkin kärjistävät sote-uudistuksen ongelmia.

…(…)… miten potilaiden ja asiakkaiden palveluja kehitetään, vai onko nämä hallinnolliset mallit saaneet liikaa pelitilaa tässä koko uudistus, uudistushankkeessa?…(…)

…(…)…niin missäs järjestelmässä nämä tiedot liikkuu? …(…)… ihan, ihan yksinkertainen kysymys. Missäs järjestelmässä kymmenet tuhannet ihmiset, missä henkilöstöhallinnon järjestelmässä ne on? Missä talousjärjestelmässä tiedot on? Mistä se johtaja katsoo ne tiedot? …(…)…

Aineistoni pohjalta syntyi kuva, että yhtenäisten tietojärjestelmien puute on vaikea ongelma. Yhteiskunnassamme tiedonkulku on avainasemassa silloin kun asiat ovat riippuvaisia toisistaan.

…(…)…papereita saadaan varmaan tässä aikataulussa aikaiseksi, mutta kuinka saadaan se toimintakulttuurin, kulttuurin muutos ja siihen niin kuin, valmius siihen yhteiseen toimintaan erilaisten sektoreitten ja siilojen välillä…(…)

Tutkimusaineistossani sote-uudistuksen kompleksisuutta selitti näkemys, että myös nykyinen sote-organisaatio on aika tavalla pois tasapainostaan. Organisaatiossa on vetovoimatekijöitä, jotka haluavat pitää organisaation paikallaan. Kompleksisuusajattelun mukaan organisaatio pitää viedä kaaoksen reunalle, jotta organisaatiossa tunnistetaan mahdollisuudet selviytyä. Huonosti hoidettu kaaoksen reunalle vienti voi kuitenkin johtaa tuhoon. Uudistaminen pitäisi nähdä ainutkertaiseksi ajassa ja tilassa. Oleellista olisi saavuttaa tasapaino hyötyjen ja riskien välissä.

Miten sote-uudistukseen tulisi sitten suhtautua? Ihmiskunta on kuitenkin ollut koko historiansa ajan muutoksessa. Mitä poikkeuksellisen ihmeellistä on sote-uudistuksessa? Aikaisempi tutkimus osoittaa sen, että vaikean ongelman ratkaisemisen epäonnistumisen vaikutukset leviävät laajalti yhteiskunnassa. Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Vastaavaa tapahtuu joka hetki myös yrittäessä ratkaista yksittäisen ihmisen vaikeita sosiaalisia ongelmia. Ratkaisuyrityksillä on jopa ihmisiän kestäviä inhimillisiä seuraamuksia.

…(…)… tässä pitäisi herätä sellaiseen paradigman muutokseen suorastaan…

…(…)… pitää tapahtua ihan kokonainen toimintakulttuurin muutos. Julkinen sektorihan on enemmän keskittynyt torjumaan että ihmiset eivät vain tarvis käyttää niitä palveluja ja yksityisellä on taas markkinat ja markkinoidaan, niin tässä nyt minä vähän kärjistän, mutta sehän on yön ja päivän se ero jo toimintakulttuurissa. Niin tämä on valtavan iso asia…

Aineistostani löytyi vakava huoli siitä, että nykyisen tasoiset sote-palvelut odotetaan notkahtavan jopa vuosiksi ennen kuin uusi järjestelmä saadaan toimimaan. Aikaisempi tutkimus kuitenkin korostaa, että kompleksisessa tilanteessa organisaation tulisi löytää yhteisiä ratkaisuja, eikä kilpailla eri päämäärillä omien intressien ohjaamina. Yhteiskuntaa ei saisi päästää kaaokseen.

Suomalaisilla on aiemmin ollut kykyä toimia yhteistyössä. Valtiovalta on muun muassa säädellyt luokkataistelua puolueiden ohjelmien ja toimintojen samankaltaistamisella. Tutkielmani kannalta keskeinen teoreetikko Conklin korostaa, että vaikeiden ongelmien ratkaisu vaatii kaikilta toimijoilta yhteistyökykyä ja kollektiivista älykkyyttä.

…(…) … että ratkaisisi edes nyt ne sitten, jotka alun perin tämä koko homma perustui…(…)… Asiakaslähtöisyys, parempi taloudellinen tulos.

Tulevissa historiankirjoituksissa analysoidaan kuinka yhteiskuntana lopulta onnistuimme uudistuksessa. Unelmissamme ”Sote – Made in Finland” saattaa yltää jopa kansakuntamme kehittämäksi luomu-, design- tai jopa vientituotteeksi?

Linkki Merja Tavi-Räisäsen pro gradu -tutkielmaan

Kategoria(t): palvelujärjestelmä, politiikka, sosiaalihuolto, sosiaalityö, sote. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s